دیدبان
مدیر عامل مؤسسه هنر ناب اسلامی:

استفاده از لباس روحانیت در «بازی مختار» درست نبود / «جدال با فتنه گران» را یک وبلاگ ساخته بود

استفاده از لباس روحانیت در «بازی مختار» درست نبود / «جدال با فتنه گران» را یک وبلاگ ساخته بود
به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ، مؤسسه هنر ناب اسلامی در زمینه های تولید نرم افزارهای رسانه ای ، تبلیغات و گرافیک فرهنگی و بعضا تولید بازی های کوچک رایانه ای در موضوعات معارف اسلامی ، فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی فعالیت می کند. متن زیر گفتگوی خبر نگار فرهنگ نیوز با مدیر عامل این موسسه است.
 
* بازی های رایانه ای کوچکی که تولید کردید چگونه هستند؟
ببینید از یک منظر می توان بازی های رایانه ای غیر برخط را از لحاظ حجم و مدت زمان اجرای بازی به دو گروه بازی های بزرگ و بازی های کوچک تقسیم کرد. بازی های کوچک معمولا دارای عناصر محدود تر ، مراحل کوتاه و فضاهای ساده ای هستند که با نرم افزارهایی مثل گیم میکر و فلش تولید می شوند. حجم این نوع بازی ها معمولا به اندازه ای است که از طریق شبکه اینترنت قابل اجرا یا دریافت بوده و در اکثر موارد رایگان عرضه می شوند.
 
* پس منظورتان بیشتر بازی های فلش است؟
آن چه ما تولید و بازتولید می کنم ، عموما با نرم افزار فلش است.
 
* این بازی ها رایگان هستند؟
بله . اکثر بازی هایی که ما تولید کرده ایم در سایت هنر ناب اسلامی به صورت رایگان قابل دسترس بوده و برخی از آن ها نیز تاکنون تنها در محصولات چندرسانه ای ما عرضه شده اند.
 
* تا کنون چه بازی هایی را در مؤسسه هنر ناب اسلامی تولید کرده اید؟
اگر اشتباه نکنم هفت یا هشت عنوان بازی تا به حال تولید و بازتولید شده است؛ بازی « دفاع آتشین » که مقابله با تهدیدات رژیم غاصب اسرائیل است. بازی « معدن خوبی ها » در موضوع شناخت کارهای خوب و خوب تر و با برداشت از بازی مشهور گُلد ماینر. بازی «مسیر درست» که در واقع مسیر مارپیچی است که در فاصله محدود باقیمانده تا اذان ، شما باید آن را طی کنید و به مسجد برسید.
 
بازی « فتنه گر رو بگیر » که در اعتراض به عدم اجرای قانون در خصوص سران مجرم فتنه ، در سال 89 ساخته شده است. بازی « مناسبت های پیشوایان » که تاریخ ولادت و شهادت ائمه را به کوچکتر ها آموزش می دهد. مجموعه پازل هایی تحت عنوان « جورچین های علوی » و نیز بازی « شلیک به مرتد » که در پاسخ به توهین شاهین نجفی ملعون به امام هادی (ع) ساخته شده است.
البته لازم است عرض کنم این بازی ها ممکن است از لحاظ کیفیت و محتوا در سطح تقریبا متوسط باشند ، اما رویکرد اصلی در تولید اکثر آن ها جریان سازی و نگاه به بازی فلش به عنوان یک رسانه نوین تعاملی برای جریان سازی است.
 
** بازی های  «بازگشت مختار» و «جدال با فتنه گران» ساخت یک وبلاگ بودند **
 
* بازی های « بازگشت مختار » و « جدال با فتنه گران » و بقیه چه؟
نه خیر، این چند بازی که نام بردید و چند بازی دیگر در سایت هنر ناب اسلامی به عنوان هدایای سایت معرفی و ارائه شده اند ، اما این ها از تولیدات ما نیستند. ما صرفا این چنین بازی هایی را که به نحوی به موضوعات کاری خودمان مرتبط هستند ، در سایت بازنشر می کنیم.
 
* اخیرا جنجال رسانه ای در برخی از رسانه های اصلاح طلب مثل و بعضا معاند جمهوری اسلامی مثل العربیه و بالاترین و غیره علیه شما به خاطر بازی های ضد فتنه و خصوصا بازی بازگشت مختار شکل گرفته است ، در حالی که الان شما می گویید که اصلا این بازی ساخته مؤسسه شما نیست! ممکن است کمی در این زمینه توضیح دهید.
بله، درست می فرمایید. ماجرای بازی ضد فتنه خود ما به نام « فتنه گر رو بگیر » مفصل است که بعد عرض می کنم ،  اما در خصوص دو سه بازی دیگر ضد فتنه که تولید خودمان نیست لازم است چند نکته را متذکر شوم. ببینید در اوج فتنه 88 که سران فتنه یعنی موسوی ، کروبی و خاتمی و برخی از دنباله روهای آنان اقدام به تهمت زدن بسیار ناروا به نظام مقدس جمهوری اسلامی کردند و فضایی غبارآلود در اذهان برخی از آحاد جامعه به وجود آوردند و باعث ایجاد آشوب های گسترده در تهران و به صورت محدود در برخی کلانشهرهای دیگر شدند و خون های بی گناه را ریختند و مملکت را دچار بحران کردند و آبروی خودشان را در بین مردم و در ملأ اعلی به قول مقام معظم رهبری بردند و نیز آبروی نظام را در افکار عمومی دنیا دچار خدشه کردند، یکی از راهکارهای مقابله با جریان فتنه ، ابعاد رسانه ای بود.
 
در این میان در همان سال های 88 و 89 چند بازی کوچک رایانه ای بسیار ساده تولید شد تحت نام های « جدال با فتنه گران » و « بازگشت مختار » که این دو بازی را وبلاگ ارزشی نفوذی هر چند با کیفیت نسبتا پایین ، اما بر اساس دغدغه و توان خود ساخته بود و یک بازی ساده تحت عنوان « سقوط موسوی » . که در واقع در کنار بسیاری از سایت های دغدغه مند که به بازنشر چنین محتواهای ضد فتنه می پرداختند، ما نیز این سه بازی را بازنشر نمودیم.
 
* یعنی این بازی های مربوط به سه چهار سال قبل می شود؟
بله
 
** جنجال سازی و رسانه کردن موضوع بازی های ضد فتنه با بی اخلاقی خبرنگار روزنامه شرق آغاز شد **
 
* پس چرا الان بعد از این همه مدت به اصطلاح، رسانه ای و جنجال آفرین شدند؟
عرض می کنم. تقریبا نیمه فروردین 93 بود که از طریق شمارنده بازدید سایت هنر ناب اسلامی متوجه شدیم در صفحه ای از شبکه اجتماعی فیس بوک ، مطلبی راجع به بازی بازگشت مختار درج شده و به صفحه معرفی این بازی در سایت ما لینک داده اند. حالا شاید از طریق موتور جستجو یا هر طریق دیگری به تازگی صفحه معرفی بازی را دیده اند و فکر کرده اند که تازه منتشر شده است. این ماجرا کم کم اوج گرفت و بازدید های چند ده هزار نفری سه چهار روز بعد آن سبب شد تا خبرنگار روزنامه شرق هم این صفحه را ببیند و با بی اخلاقی کامل و بدون رعایت شئونات و چارچوب های خبرنگاری ، در جایگاه یک مشتری به نماینده فروش ما زنگ بزند و بدون اعلام مصاحبه سئوالاتی را در خصوص این بازی ها بپرسد. این شخص مغرض که خبرنگار سیاسی روزنامه شرق هستند و نام و شماره تلفن همراهشان برای پیگیری های بعدی قضایی نزد ما محفوظ است؛ پس از پرسیدن چند سئوال از نماینده فروش ما تازه اعلام می کند که قصد مصاحبه با مدیر مؤسسه را دارد و در پاسخ نماینده ما می گوید که خبرنگار شرق است.
 
البته بنده با مصاحبه با چنین رسانه های معلوم الحالی که از مصاحبه، فقط بخش ها و تیترهای مورد علاقه خودشان را با ادبیات خاص خودشان منتشر می کنند، مخالفت کردم ، اما فردای آن روز خبری در صفحه دوم این روزنامه مسئولیت ناپذیر با هدف زیر سئوال بردن فعالیت های ضد فتنه به چاپ رسید و در آن به صحبت با نماینده فروش ما اشاره شد، در حالی که اجازه و اعلام مصاحبه ای در این خصوص نبوده است که ما ان شاء الله این ماجرا را از مراجع ذی صلاح پیگیری خواهیم کرد.
 
* یعنی روزنامه شرق به مصاحبه ای اشاره کرده است که اصلا اعلام نشده؟
بله، دقیقا . از لحاظ قواعد خبری ، خبرنگار می بایست ابتدائا رسانه خود و قصد مصاحبه و احیانا اگر در حال ضبط مکالمه است ، چنین مطلبی را بیان کند و سپس سئوالات خود را بپرسد. نه این که سئوال و جواب کند و در آخر بگوید که چه کسی است و چه قصدی دارد و بعد که مصاحبه درخواستی اش بی پاسخ می ماند، همان سئوال و جواب های بدون اطلاع قبلی را منتشر نماید.
 
* یعنی این اتفاقات رسانه ای از شرق شروع شد؟
نه صرفا. روزنامه شرق این مطلب خود را منتشر کرد و سپس در بسیاری از سایت های پر بیننده خبری بازنشر شد و معاندین ضد انقلاب مثل سایت های العربیه و بالاترین و غیره هم بازنشر کردند. اما هم زمان رسانه های مختلف اصلاح طلب به صورتی عجیب و غریب پشت سر هم با مسئول فروش مؤسسه که شماره اش در سایت قید شده، تماس گرفتند و پرس و جو کردند. حتی شش تماس با شماره های خارج از کشور با ایشان صورت گرفته بود که به توصیه بنده ، به آن ها پاسخ داده نشد.
 
* در واقع همه این جریان ها ، با یک تاخیر چندساله آن هم علیه سایتی که بازنشر کننده بازی بوده ، رخ داده است!؟
دقیقا همین طور است.
 
* حالا می توانم بپرسم که محتوای این بازی ها و خصوصا بازی بازگشت مختار چه بوده است؟ اصلا مختار چه ربطی به فتنه دارد؟
نکته جالبش همین جاست. چون آن سال ها فیلم مختارنامه از سیما پخش می شد، صاحب وبلاگ نفوذی از همین فضای ذهنی مخاطب استفاده کرده بود و گفته بود ، مردم مانند مختار که از قاتلین کربلا انتقام گرفت، از سران فتنه انتقام خواهند گرفت. و جالب است که جنجال آفرینان توجه نکردند که جریان رسانه ای مختار مربوط به دو سه سال پیش است . در این بازی که البته نقدهایی به آن وارد است، شما باید با سران فتنه مقابله کنید. حالا من که می گویم سران فتنه منظورم موسوی و کروبی و خاتمی است.
برخی از کسانی که ایمیل زده یا تماس گرفته بودند، می گفتند که موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه قبول دارند ، اما خاتمی را نه. من لازم است چند نکته در مورد جنایت های آقای خاتمی عرض کنم.
 
* اگر ممکن است به جای خاتمی، فقط به بحث بازی بپردازیم...
اجازه بدهید، لازم است که بگویم . آقای خاتمی که حالا این روزها هم عده ای از کسانی که متاسفانه برخی از آنان در دولت هستند و حتی چهار پنج نفر از وزرای دولت به اصطلاح اعتدال ، دارند به دیدارش می روند و به نوعی او را تطهیر می کنند، اتفاقا بیش از کروبی و موسوی در فتنه نقش داشت. چرا که ایشان خودش هشت سال رئیس جمهور بود و می دانست که ساختارهای قانونی نظام امکان تقلب را به هیچ کس نمی دهد. اما از فتنه گران پشتیبانی کرد و حتی بحث رفراندوم را پیشنهاد کرد و از اغتشاش گران حمایت کرد و حتی از سران فتنه و آشوبگران عاشورا برائت نجست . ایشان همچنان جزو مجرمان فتنه است و از قوه قضائیه توقع می رود که با چنین افرادی که آبروی لباس پیامبر و سادات و مسئولین سابق کشور را برده است و جرمش قطعی و مشخص است ، برخورد جدی کنند و این مطالبه عمومی مردمی که در نهم دی ماه 88 علیه فتنه گران و هتاکان به خیابان ها آمدند را جامه عمل بپوشانند.
 
** انتقادهایی به بازی مختار وارد است / استفاده از لباس روحانیت در بازی مختار درست نبودد **
 
* گفتید انتقادهایی به بازی بازگشت مختار وارد است...
بله، این بازی که بیشتر با رویکرد جریان سازی توسط وبلاگ نفوذی ساخته شده است ، چند ایراد دارد و شاید یکی از آن ها کم دقتی در استفاده از لباس روحانیت در برخی از صحنه ها باشد و همچنین استفاده از واژه بصیرت به عنوان معیار ماندگاری و به قول بازی کن ها، جان!
 
* و بازی خودتان یعنی فتنه گر رو بگیر...
این بازی را ما در سالگرد حماسه نهم دی یعنی 9 دی 89 با برداشت از یک بازی شرق آسیایی بازتولید کردیم و بیش از هر چیز جریان سازی و مطالبه همه جانبه برای برخورد با اغتشاش گران و سران فتنه هدف این بازی است.
 
* برای جمع بندی اگر مطلب خاصی مورد نظرتان است بفرمایید.
احیای احتمالا ناآگاهانه بازی های ضد فتنه ای که در سایت مؤسسه هنر ناب اسلامی معرفی شده اند و نیز یک بازی خودمان، درست در زمانی که برخی می کوشند آقای خاتمی را از لیست فتنه گران و سران فتنه کنار جلوه دهند، شاید عنایت خداوند باشد تا باز هم از وی به عنوان یکی از مجرمان قطعی فتنه یاد شود. امیدوارم که این عوامل کلیدی فتنه ، بیش از این مورد ملاقات مسئولین رسمی دولتی قرار نگیرند، چرا که مردم هوشیار ایران اسلامی بیش از این، نادیده گرفتن ارزش های انقلاب اسلامی و بی توجهی به خواست های آرمانگرایانه خود را تاب نخواهند آورد.
 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن